اللجنة الزراعية في مجلس محافظة الكرك تشيد بدور البحوث الزراعية في مواجهة التغيرات المناخية

39

 

المرفأ….أشاد عضو اللجنة الزراعية في مجلس اللامركزية في محافظة الكرك المهندس عزات الطراونة بدور المركز الوطني للبحوث الزراعية الريادي في مواجهة التغيرات المناخية من خلال إنتاج سلالات جديدة من الشعير متحملة للظروف المناخية وقلة معدلات الأمطار.

وقال الطراونة خلال اليوم الحقلي، الذي نفذته محطة الغوير الزراعية ضمن أنشطة “مشروع استخدام التنوع الوراثي لمحاصيل الشعير والقمح لتربية المخاليط”، أن التغيرات المناخية كان لها أثر واضح على القطاع الزراعي والمحاصيل الزراعية بالإضافة إلى تدني معدلات هطول الأمطار، الأمر الذي يتطلب منا جميعاً أن نبحث عن حلول لهذه التحديات التي تؤثر سلباً على القطاع وإنتاجيته الزراعية كمّاً ونوعاً.

وبيّنت المهندسة دعاء المجالي، رئيس قسم محطة الغوير للبحوث الزراعية، أهمية هذا اليوم الحقلي في تعزيز الأمن الغذائي واستدامة القطاع الزراعي من خلال مواجهة التحديات الزراعية، وأن هذا الأمر لا يأتي إلا بدعم من الجهات ذات العلاقة والشركاء المحليين والدوليين، لافتةً إلى أن الباحثين في المركز الوطني للبحوث الزراعية يتطلعون إلى أن يعملوا بشراكة فاعلة مع اللجنة الزراعية في مجلس اللامركزية للنهوض بالقطاع الزراعي.

هذا وقد استهدف اليوم الحقلي عدداً من مزارعي الشعير في محافظة الكرك، وأضافت المجالي أن المشاركين اطلعوا على سلالات الشعير المزروعة في حقول المحطة وقاموا بتقييم الأصناف المزروعة للخروج بأصناف جيدة تلائم الظروف المناخية السائدة في محافظة الكرك.

The Agricultural Committee of Kerak Board commends the role of NARC to face climate change

A member of the Agricultural Committee in the Decentralization Board of Kerak, Eng. Izzat Al Tarawneh, commended the pioneering role of the National Agricultural Research Center (NARC) to face climate changes, through the production of new varieties of barley that are tolerant to climate conditions and low rainfall rates.

Al Tarawneh said, during the field day implemented by Al Ghuwair Agricultural Station within the activities of the project “Use of genetic diversity in Evolutionary Plant Breeding”, that climate changes had a clear impact on the agricultural sector and crops in addition to the low rainfall rates, which oblige us to find solutions to these challenges that are negatively affecting the agricultural sector and its production, both quantitatively and qualitatively.

Engineer Doa’a Al Majali, head of Al Ghuwair Agricultural Research Station Department, expressed the importance of this field day in enhancing food security and promoting the sustainability of the agricultural sector, and that wouldn’t be possible without the support of the relevant authorities, local and international partners. She added that NARC researchers aspire to work in effective partnerships with the Agricultural Committee of the Decentralization Board to improve the Agricultural Sector.

The field day targeted a number of barley farmers in Kerak governorate. Al Majali added that the participants were briefed on the varieties of barley grown in the station’s fields and evaluated the cultivated varieties to produce good varieties that suit the prevailing climate conditions in Kerak.

 

قد يعجبك ايضا